الخميس، ٣٠ أغسطس ٢٠٠٧

مات الرئيس

بعد انتشار اشاعه موت الرئيس
مات الرئيس
مات الرئيس
مات الرئيس
مات الرئيس
مات الرئيس
مات الرئيس
مات الرئيس
مات الرئيس
مات الرئيس
مات الرئيس
بيقولوا مات ! طيب فين وهو الموت بياخد الجثه ولا بس بياخد الروح
اصله بيتقال كان من غير روح روحه هربت من سنين
من يوم ما بدأ فى تعذيب المصريين

طيب والجثه راحت فين بيقولوا الموت شاف الجثه قال هى دى جثة مين
سمع الناس بتقول حسنى ! رجع وبص تانى على الجثه قال حسنى !!!१ حسنى م
مش برضه ده اللى كان بيعذب المصريين وابتسم وقال عالطول
بسببه حاكسب دعوات اكتر من70 مليون
لكن ليه الناس حواليه مش بتعيط ولا بتقول حسنى مات يا ناس يا هو
ليه عايزين يخبوه هو عليه حكم ولا ايه ماهو خلاص مات مات
وعقابه فى الدنيا فات امال بس خايفين من ايه
يالا نادوا وقولوا يا ناس حسنى مات حسنى مات

الأحد، ٢٦ أغسطس ٢٠٠٧



بعد نشر الموضوع لأول مره على مدونتى السابقه وبعد ان نقله احد الجرائد عن مدونتى اتصل بى احد رؤساء الاقسام بمستشفى الميرى الجامعى وطلب عدم ذكر اسمه وقال ان هذه المحطه تؤدى الى زياده الاورام السرطانيه بشكل كبير على مرضى الاورام والتى يقع قسمهم اسفل المحطه وطلب منى اعاده النشر لعل ادارة المستشفى تنقل هذه المحطه من مكانها او على الاقل تنقل القسم ولا اجد الا اعاده النشر على بعض المنتديات ومدونتى مره اخرى

إحــذر..... دخولك مستشفى الميرى الجامعى



قد يصيبك بالسرطان



كتب احمد نصار . الاسكندرية-

ما يحدث بمستشفى الميرى الجامعى بالإسكندريه مهزله بكل المقاييس , بغض النظر عن المعامله السيئه والغير أدميه التى يلقاها المرضى المترددين على المستشفى وتكدسهم على أرصفتها , وبغض النظر عن واقعة إلقاء جثة أحد المرضى خارج المستشفى , إلا أن ما يحدث الأن تعدى كل الخطوط الحمراء । فالبرغم من كل ما يقال عن أخطار محطات تقوية المحمول على الإنسان وبالرغم من ان المستشفى تابعه لجامعة الإسكندريه التى من المفترض أن تكون مناره للعلم ويعلم علمائها جيدا مخاطر تلك المحطات على صحة الإنسان . برغم كل ذلك نجد فى قلب مستشفى الميرى محطه لتقوية التليفون المحمول وتقع المحطه مباشرة أعلى سكن الأطباء لتبث إشعاعها

والمهزله الأكبر أن بجوار سكن الاطباء مباشرة يقع الإستقبال يسارا وقسم علاج الأورام يمينا أى تم إختيار مكان المحطه بعنايه فائقه بحيث يدخل الزائر للمستشفى إلى قسم الإستقبال فيصيبه الإشعاع الصادر عن المحطه فينتقل إلى قسم الأورام منتهى التيسير على المواطن المصرى !!!ولكن من هو المسئول عن هذه الجريمه هل هو وزير الصحه أم وزير البيئه أم وزير التعليم العالى أم محافظ الإسكندريه أم رئيس جامعه الإسكندريه أم الضمير الحكومى المتهالك والذى أصبحت لديه الماده هى الغايه والوسيله وكل شىء بغض النظر عن صحة وحياة المصريين । كم دفعت شركة المحمول لكى يتم تركيب هذه المحطه فى هذا المكان العبقرى لكى يتم التخلص من المرضى بكل سهوله ويسر ,واين ذهبت تلك الاموال ,



।سبق أن صرح العالم الألمانى فرايد لهايم فولنهورس مخترع رقائق الهاتف المحمول أن محطات تقوية الهاتف المحمول تعادل فى قوتها الإشعاعات الناجمه عن مفاعل نووى صغير وأشار أن إشعاعات الهاتف تضرب خلايا المخ بحوالى 215 مره كل ثانيه مما ينجم عنه إرتفاع نسبة النمو السرطانى بالجسم إلى 4% عن المعدل الطبيعى , وإن كانت الحكومه المصريه لا تعترف بأبحاث علماء الغرب على إعتبار أن الغرب متأخرين عن العقليه الحكوميه الفذه فيقول الدكتور مدحت المسيرى أستاذ الفزيقا بكلية الهندسه جامعة القاهره أن هذه المحطات قد تزيد من نمو الخلايا السرطانيه فى المخ ولابد من اخضاعها للمعايير والمقاييس الدوليه كما أشارت العديد من الدراسات على التأثير السلبى على صحة الإنسان من جراء محطات تقوية الهاتف المحمول خاصة مع زيادة فترات التعرض لها .وإن كان ما تردده الحكومه المصريه صحيحا من أن هذه المحطات لا تؤدى إلى الإصابه بالسرطان إلا أن العلماء أجمعوا أن لهذه المحطات تأثير مباشر على زيادة نمو الخلايا السرطانيه مما يؤثر على المرضى بقسم الأورام والذين يظنون أن الشفاء قريب ولا يعلمون أن بقائهم فى المستشفى فى ظل وجود هذه المحطه يؤدى إلى المساعده على نمو الورم وإنتشاره . فمن ينقذ هؤلاء المرضى ؟
__________________

الأربعاء، ٢٢ أغسطس ٢٠٠٧

ظابط منه فيه

ظابط منه فيه
فى جلسة محاكمة المهندس خيرت الشاطر نائب المرشد العام لجماعه الاخوان المسلمين
استدعت المحكمه احد شهود الاثبات وهو الرائد عاطف الحسينى من مباحث امن الدوله وعندما سئل لماذا لم تجمع تحرياتك عن مرشد الاخوان المسلمين مهدى عاكف وجمعتها عن خيرت الشاطر اجاب : هاتوا ادله تفيد انتماء مهدى عاكف للاخوان المسلمين واحنا نعتقله فورا ااااا
حد شاف استعباط واستظراف اكتر من كده فعلا زى ما المثل بيقول هى العبيطه تخلف دكتور
كم انت عظيم يا غد
تزوير انتخابات الحزب الوطنى بالغربيه

روايه الزميل احمد غنيم عن انتخابات الحزب الوطنى بالغربيه

انتخابات الحزن الوطنى (مسرحية عرض اول

فجأة وبدون سابق انذار قرر الحزن الوطنى اقامة انتخابات للوحدات القاعدية ليتم التصعيد منها للمؤتمر العام رغم ان اللائحة معدلة منذ عام 2002 ولم يتم العمل بها ولكن يبدوا ان سيناريو التوريث اقتضى ان يتم بدء عرض المسرحية هذا العام ولم اكن اريد ان احضر هذة المسرحية او اشاهدها لعلمى المسبق بمشاهدها الهابطة ولكن اضطررت للذهاب
لاسباب شخصية منها ان والدى رغم انة عضو مجلس محلى للمحافظة وسيتم تصعيدة تلقائيا بالتعيين للمؤتمر العام الا انة اصر على ان يكون منتخبا (مش عارف لية شكلة مصدق انة فى حزب ديموقراطى ههههههههههههههه) فوجئت بة يقول لى انت مش جاى
بقولة جاى فين بيقولى الانتخابات
بقولة طب وانا مالى دى حاجة داخلية عندكم
يقولى يعنى ابنى ومش هتقف معايا ازاى
ولقيتة زعلان بجد كأنة داخل انتخابات رئاسة جمهورية
قولتلة انا مليش صوت واسمى اتشال من الكشوف من زمان ودلوقت انا قيادى فى حزب معارض ومش اى معارضة انا ممكن اضرب هناك هيقولولى اية الى جايبك
يقولى تعالى اقف بس
مع اصرارة اضطريت اروح قولت اما اشوف هيعملوا اية ؟
وكانت المفاجأة الكبرى
سبق ان راقبت انتخابات كثيرة واعلم معايير وقواعد الانتخابات السليمة
اول ما دخلت القاعة لقيت منصة عليها لجنة جاية من القاهرة الامانة العامة ومعاها امناء الحزن الوطنى فى المحلة ادور على الصندوق ملقيتش
ادور على ستارة مفيش وقفت على كرسى اشوف الحبر على المنصة مش موجود وفية طابور واقف زى طابور العيش قولت جايز لسة مثلا بيسجلوا اسماء واللجنة لسة لم تبدأ فبسأل عضو مجلس محلى اعرفة
بقولة هوة التصويت هيبدأ امتى قالى التصويت شغال اهة من ساعة انا
صعقت بقولة فين شاورلى على شوية واقفين فى ركن من القاعة بيتشاوروا ومعاهم ورق التصويت ومش مختوم ومرمى زية على الارض كتير
وبعدين يخلصوا حسب التعليمات يسلموة لواحد قاعد على المنصة يفتح الورقة يطمئن ويطبقها تانى ويحطها فى كيس بلاستك على رجلية
اة واللة كيس بلاستيك انا كنت مذهول وقعدت اضحك ومحدش عارف انا بضحك لية انا افتكرت حزب الغد الى لو فية صندوق جنب منة خشب
كانت ممكن تبقى مصيبة وممكن لجنة الحكما ء تستقيل من كتر الطعون الى هتتقدملها هههههههههههههههههه
وشوية ولقيت الى قاعد على المنصة قام من مكانة وهوة ماسك الكيس طبعا لحد يشك انة هيتبدل ولا هيختفى لا سمح اللة دة برضة الحزن الوطنى
ولقيتة بيزعق وبيقول مش معقولة كدة انا جايب 15 قلم جاف ومش موجود دلوقت ولا قلم طب نربطة بحبل يعنى ههههههههههههههههههههه
وانتهى التصويت وتصدقوا اتشمع الكيس ابو سوستة علشان يتفرز فى طنطا بعدها بيومين تلاتة وغادرت القاعة وانا اقول برغم كل ما فيك كم انت عظيم يا غد

الثلاثاء، ٢١ أغسطس ٢٠٠٧

كيف تتخلص من التعذيب على ايدى امن الدوله ؟

موعد الانتحار الجماعى للشعب المصرى اقترب


اذا مرض البعض منا طبعا بعد الشر عليكم حايروح للدكتور يجرى يقله الحقنى يا دكتور عندى كذا وعندى كذا اكتبلى العلاج والدكتور طبعا حايكشف عليه ويكتب العلاج

اذا الواحد مننا عربيته عملت حادثه اوام حايروح على الميكانيكى ويقله صلح العربيه والميكانيكى طبعا ما حايصدق طبعا فلوس جاياله من السما

اذا الواحد بيته اتهد لا دى مش حاتنفع يعنى حايجرى على المقاول يقله الحقنى ابنيلى بيت طبعا المفروض يجرى على الحكومه بس مانصحوش لانه لو مفلس حايرموه فى الشارع ولو معاه فلوس حاتخلص على الرشاوى وفى الاخر مش حايطول ولا بيت ولا فلوسه اللى دفعها ليهم

طيب اذا الواحد بقى قبضت عليه مباحث امن الدوله يعمل ايه _ هو ده السؤال اللى عمرنا ما سألناه لنفسنا لو كده وعقبال البكارى اتقبض عليك من امن الدوله ايه العمل

فى ناس بتقول تروح للدكتور طيب حانلاقيه فين ماهو يمكن مشرف جمبك بيضرب وطالع عينه زيك لازم يعنى تفكره انه مقبوض عليه بدل مايعالج الناس اللى بيموتوا كل يوم من الخضار والفاكهه المسرطنه

ناس تانى قالت روح لصحفى يكتب شكوتك طيب ماهو بيقولوا الشكوى لغير الله مذله وبعدين افرض كتب شكوتك مين حايقرى الناس هجرت الجرائد بسبب ارتفاع تمنها كل يوم عن التانى او بسبب الجهل المتزايد بين الناس فى عهد مبارك او بسبب الكسل او بسبب الخوف احسن يقولوا عليه مثقف ويتقبض عليه زيك طيب افرض الناس قرت الشكوى يعنى حايعملوا ايه اللى حايقول افتح التلفزيون نتفرج على نانسى عجرم واللى حايقول تعالى نلعب عشرتين طاوله واللى مش عارف يعمل ايه حايروح يتخمد ويريح نفسه يبقى ليه تكتب شكوى من اصله

طيب بس تعمل ايه فى واحد قال روح لجمعيات حقوق الانسان طيب افرض روحت وقابلتهم ولاقتهم فى كل حته بيقولوا قبضوا عليك وعذبوك طيب وبعدين ايه العمل يعنى ماخدش غير ان فضيحتك بقت بجلاجل وكل الناس عرفت انهم ضربوك بالقفا او مدوك على رجليك او او مسكك شوية مخبرين ايديهم اطوا من عهد مبارك اللى عايشين فيه وفرموك من الضرب او حطوا العصايا انت بقى عارف فين

طيب بعد كده ايه اللى حايحصل طبعا حايكرموا اللى انتهك كل حقوقك علشان باقى الظباط يتشجعوا ويعملوا زيه


طيب يبقى ايه الحل بس لو امن الدوله مسكوك ماهو لو مسكوك اكيد حايعذبوك يبقى ليه تسمح لهم من الاصل يمسكوك

دايما بنستشهد بإن الضرورات تبيح المحظورات

ودايما بنستشهد بإن سيدنا عمر بن الخطاب لم يطبق حد السرقه لوجود مجاعه فى هذا العام

وكمان النظريات الحديثه بتقول الغايه تبرر الوسيله وانت غايتك الهروب من العذاب على ايدى قوم لا يرحمون وليس فى قلوبهم ذره رحمه


اذن فلا حل الا الانتحار الحق انتحر قبل ما امن الدوله تمسكك


دعوه عامه لكل المصررين بالانتحار الجماعى من اجل الهروب من عذاب امن الدوله


وعلشان انا مش مستبد حاسيبكم انتم تقترحوا ميعاد الانتحار الجماعى للشعب المصرى

hmderaky@yahoo.com

الاثنين، ٢٠ أغسطس ٢٠٠٧



القت مباحث امن الدوله بالمنصوره القبض على المدون محمد عبد اللطيف عضو حركة كفايه ومراسل جريده البديل اثناء تغطيته لأحداث التعذيب باقسام المنصوره وتم حبسه 15 يوما على ذمة التحقيق
ويقام يوم الاربعاء تظاهره امام مجمع محاكم المنصوره للتنديد بأحداث التعذيب الاخيره والمطالبه بالافراج عن محمد عبد اللطيف

الأحد، ١٩ أغسطس ٢٠٠٧

قاموس مبارك

قاموس مبارك
المراقبه الدوليه للانتخابات: تدخل أجنبى
القانون الدولى: القوانين الوطنية تجب
المبادرات الدولية للديموقراطية فى الشرق الأوسط
الآصلاح لا يمكن فرضة من الخارج।ولا من الداخل
المطالب الشعبية للاصلاح: تخريبو زعزعة للاستقرار
منظمات حقوق الانسان الدولية: منظمات مشبوهة
الولايات المتحدة الأمريكية: المتآمر الرئيسى فى مؤامرة تدمير العرب و المسلمين।(واحنا مالناش دعوه)
اسرائيل: المتآمر المساعد فى مؤامرة تدمير العرب و المسلمين।(واحنا مش عرب ولا مسلمين)
المجتمع المدنى: مراكز للجاسوسية
المطالبون بالحرية: ارهابيون
الناشطون و المطالبون بالديموقراطية: خونة و عملاء لجهات أجنبية
حرية الصحافة: حرية شتيمة أمريكا و اسرائيل
الوطنية: شتيمة أمريكا و اسرائيل। (ماعلينا)
معونات و تبرعات أجنبية للمجتمع المدنى: ثمن الخيانة
معونات و تبرعات أجنبية لزوجة الرئيس و نجلية: تعاون دولى
قانون الطوارئ: يطبق فقط على الارهابيين و بارونات المخدرات।والمسلمون
بارونات المخدرات: شركاء البزنيس لنجلى الرئيس।
الارهابيون: الاسلاميون
الدين: وسيلة لاخضاع الشعب و السيطرة علية و أيضا لابتزاز الدول الغربية
الديموقراطية: الفوضى
الانتخابات: اذا تركت بلا تزوير سينقض الاسلاميون على الحكم
تداول السلطة: مستحيل
السلام: تدمير العدو نهائيا
الاصلاح: بعد السلام।
حقوق الانسان: بعد السلام।
الرخاء: بعد السلام।
رفعة الوطن: بعد السلام।
الشفافية: بعد السلام।
المحاسبة: بعد السلام
العدالة: بعد السلام
التمية البشرية: بعد السلام
المال العام: مال الحاكم
الاقتصاد: النهب المنظم.

مصر والتعذيب

رغم كل الصور التى تؤكد تعذيب الطفل محمد ممدوح عبد الرحمن وحرقه وضربه حتى مات متأثرا بجروحه الا ان النيابه العامه لم تستدعى اى فرد من افراد الشرطه المعتديه على الطفل ولم تسمع اقوال الشهود ولكنها استمعت الى شهود النفى فهل اصبح التعذيب فى مصر هو الاصل

تشارك النيابه العامه الشرطه فى الجريمه بالتكتم عليها حتى يتم حفظها اكراما لبعض مجرمى الشرطه الذين يشربون الشاى واشياء اخرى فى مكاتب وكلاء النيابه يوميا

نتيجه لذلك لم تجد الام سعيده سرور حلا الا ان تهدد باستخراج جثة ابنها والسفر بها الى القاهره لتعرضها على النائب العام ليشاهد بنفسه اثار التعذيب



اخشى ان تصتدم الام عندما يقول لها العسكرى الواقف على باب المحامى العام
انه الان بيصيف فى مارينا

الجمعة، ١٧ أغسطس ٢٠٠٧

مصر والتعذيب

ماذا فعل هذا الطفل ليعذب بالنار والكهرباء والضرب المبرح حتى يموت
ماذا يمكن لطفل كهذا ان يفعل حتى يحرقه ظابط شرطه ابن ستين كلب بالنار
الله سبحانه وتعالى لا يحاسب الاطفال امثاله لانهم غير مدركين لما يفعلوه
ولكن ظابط الشرطه اللى مش ممكن نقول عليه غير انه كلب ابن كلب مع اعتذارى للكلاب طبعا ومأمور القسم وكل وزارة الداخليه وحسنى مبارك هما اللى حرقوه وعذبوه وقتلوه
أم محمد تقولابني كان رايح القسم سليم زي الحصانابني فتحوله جنبه في القسمالكابتن سيد بتاع المركز هو اللي واخده من هنا وكان معاه اربع مخبرين تبع قسم المنصورةقعدت أصوت في القسم قام المأمور بعته مستشفى الصدرفي مستشفى الصدر الدكتور قال لي ده عامل عمليةابني عملوله عملية في المركزالواد كله محروق وظهره مكسور وديته الجامعة قالولي دي مش عملية دي مفتوحة غلطوبعدين طردوه من المستشفى
المستشفى عرصت على المأمور بتاع المركزخدوه بعربية مخصوص ورموه على الكوبريرموه عند موقف المنصورة بتاع الدراساتكان مرمي خلصان خالص والناس الله يصلح حالهم جابوهبقاله يومين في البيتأعمل إيه يابا مانا ماليش ضهر وبعت اللي ورايا واللي قداميممكن ادخل السجن في اي وقت وعليا فلوس قد كده وباجري على خمسةاخوه ابراهيم ممدوح لسه في المركزخدوه علشان ما يتكلمشدول قلبهم بقى يهودي وها يعملوا في اخوه زي ما عملوا فيهكل اللي جوه في المركز بيعملوا فيهم كدهابني وابن غيرياقول
ايه بس بعد ما عيالي راحوامن يوم ما جوزي مات محدش بيجري عليا واتداينت واتهانت




ده حرق كهرباسلسلة ضهره مكسوره اههوجنبه مخروقهو فيه عمليات بتتعمل في المركزمستشفى الصدر طردوهالدكتور في الجامعة قال لي عملية رئة ايه يا حاجةدي مش عملية ده حد خابطه بحاجة يا حاجةوباقول يا رب ربنا ينتقم منهم ربنا ينتقم من الظالمربنا ينتقم من اللي في المركز بتاع المنصورة كلهما حلتيش حاجة علشان ابيعهامعندناش حمام وبنملا المية من بره



لما انا سبته في المستشفى ومشيت طردوهقالوا طردناه علشان كان بيقطع في المراتبهو بيتحرك اصلا علشان يقطع في المراتببيقولي التمرجية حطوني في عربية ورموني في الموقفوواحد ابن حلال ركبه عربية محلة دمنةوواحد تاني جابه بتوك توك لحد البيتجالي مرسال ابنك في مستشفى الصدررحت التمرجية قالولي ممنوع تقعدي معاه علشان هنا قسم القلب



الصور بدون علامة مائيةوندعوكم لسرقتها ونشرها في كل مكانإفضحوا الفجرة الجزارينإستقيل بقى يا فاجر أكرملكالناس كلها بتلعنكوأبو طلعة جوية ما بيتكلمش ليه وساكت هو كمان
شكرا للوعى المصرى
أم محمد تقول إبني كان رايح القسم سليم زي الحصان ابني فتحوله جنبه في القسم الكابتن سيد بتاع المركز هو اللي واخده من هنا وكان معاه اربع مخبرين تبع قسم المنصورة قعدت أصوت في القسم قام المأمور بعته مستشفى الصدرفي مستشفى الصدر الدكتور قال لي ده عامل عملية ابني عملوله عملية في المركز الواد كله محروق وظهره مكسور وديته الجامعة قالولي دي مش عملية دي مفتوحة غلطوبعدين طردوه من المستشفى
المستشفى عرصت على المأمور بتاع المركز خدوه بعربية مخصوص ورموه على الكوبري رموه عند موقف المنصورة بتاع الدراسات كان مرمي خلصان خالص والناس الله يصلح حالهم جابوه بقاله يومين في البيت أعمل إيه يابا مانا ماليش ضهر وبعت اللي ورايا واللي قدامي ممكن ادخل السجن في اي وقت وعليا فلوس قد كده وباجري على خمسةاخوه ابراهيمو ممدوح لسه في المركز خدوه علشان ما يتكلمش دول قلبهم بقى يهودي وها يعملوا في اخوه زي ما عملوا فيه كل اللي جوه في المركز بيعملوا فيهم كده ابني وابن غيري اقول ايه بس بعد ما عيالي راحوا من يوم ما جوزي مات محدش بيجري عليا واتداينت واتهانت
سلسلة ضهره مكسوره اهه وجنبه مخروق هو فيه عمليات بتتعمل في المركز مستشفى الصدر طردوه الدكتور في الجامعة قال لي عملية رئة ايه يا حاجة دي مش عملية ده حد خابطه بحاجة يا حاجة وباقول يا رب ربنا ينتقم منهم ربنا ينتقم من الظالم ربنا ينتقم من اللي في المركز بتاع المنصورة كله ما حلتيش حاجة علشان ابيعه امعندناش حمام وبنملا المية من بره لما انا سبته في المستشفى ومشيت طرد وهقالوا طردناه علشان كان بيقطع في المراتب هو بيتحرك اصلا علشان يقطع في المراتب بيقولي التمرجية حطوني في عربية ورموني في الموقف وواحد ابن حلال ركبه عربية محلة دمنة وواحد تاني جابه بتوك توك لحد البيت جالي مرسال ابنك في مستشفى الصدر رحت التمرجية قالولي ممنوع تقعدي معاه علشان هنا قسم القلب

الأربعاء، ١٥ أغسطس ٢٠٠٧

الاسلام

الاسلام الشعبى والاسلام الحضارى

ومن مظاهر (الإسلام الشعبي) إلغاء العقل تماماً أو تهميشه واعتماد النمطية في التفكير وإصدار الأحكام واتخاذ القرارات وجعل استخدام العقل الذي جاء الإسلام لتكريمه خطيئة تستلزم الاستغفارالنسخة الشعبية من كل شيء تكون غالباً أرخص سعراً وفي متناول الجميع إلا أنها بنيت واستقرت أساسا على مبدأ ضعف الجودة وزيادة الإنتاج ونحن نرى الأسواق تمتلئ بهذا النوع من السلع يومياً। ولكن أن نرى العقول تمتلئ بنسخ شعبية من أفكار ونظريات ومبادئ فهذا مالا يعلمه ولا يصدقه كثيرٌ من الناس। وواقعنا يشهد شهادة سالمة من الجرح أن عقولنا عامرة بكثير من النسخة الشعبية لكثير من الأفكار وهي نسخ مبتسرة ومختصره تتميز بسهولة الهضم وقلة الدسم وأن أعظم فكرة تعرضت لذلك كان الإسلام.ففي كل مكان تستطيع أن ترى النسخة الشعبية من الإسلام وتبصرها بعينيك إذا تأملت بعض سلوكنا وأساليب تفكيرنا وطرق إصدارنا للأحكام واتخاذنا للقرارات. نسخة بعيدة في كثير من تفاصيلها وفلسفتها عن الإسلام الحضاري فتراها تحمل اسمه ولا تعمل في النفوس والأرض والآفاق عمله. نشأت هذه النسخة وتمكنت من العقول تدريجياً ومنذ فترات طويلة. وتستطيع أن تصف تلك الساعة التي بدأ يتكون فيها الإسلام الشعبي بأنها الساعة التي بدأت فيها عقولنا تعجز عن تقديم إجابات مقنعه لأسئلة الحضارة الكبرى وتفجير مكامن الإبداع الحقيقة في الإسلام لفعل ذلك. واكتفى عقلنا ساعتئذ بتقليص تدريجي للإسلام وتجاهل مالا يستطيع فهمه منه وتحويله إلى قالب صلب ضيق العنق وصرنا نأمر كل شيء بالدخول من خلاله بالترغيب تارة وبالترهيب أخرى.وأنت تبصر بسهولة إذا صوبت النظر في طريقة التقييم التي يتبعها كثير من الناس مظهراً من أهم مظاهر الإسلام الشعبي فهم يعتمدون الشكلانية والمظهر بشكل أساسي ولا يولون جواهر الأشياء اهتماما كافياً. وعلى الرغم من أن الإسلام دعا إلى الاهتمام بالمظهر والجوهر معاً إلا أنه لم يجعل المظاهر والشكليات ذات قيمة تذكر إذا كان الجوهر معتلا مريضاً. فإن الله لا ينظر إلى الأجسام والصور بل ينظر إلى القلوب. ولا أدل على هذه الشكلانية من ربط التدين والإخبات بهيئة معينه ولباس معين إذا توفرت في المرء كان ملتزماً أو كما هو المصطلح الدارج (مطوع) .وتتجلى هذه الشكلانية في أعلى مراحلها عندما يكتفون من الإسلام بشعارات عامة تسمعها تتردد على الألسنة بدون إدراك حقيقي لأبعادها أو تفصيلها في برامج ومشاريع قابله للتطبيق والتنفيذ وما أكثر المعاني الجميلة التي جنت عليها تلك الشعارات. فشعار "دستورنا القرآن" على سبيل المثال كان عصاً غليظة في أيدي كثير من حكومات الاستبداد والطغيان عبر تاريخنا القديم إلى اليوم تستخدمها لإسكات المطالبين بحكم شوري وديمقراطي.ومن مظاهر (الإسلام الشعبي) إلغاء العقل تماماً أو تهميشه واعتماد النمطية في التفكير وإصدار الأحكام واتخاذ القرارات وجعل استخدام العقل الذي جاء الإسلام لتكريمه خطيئة تستلزم الاستغفار. ومع أن العقل البشري مهما بلغت قدراته سيظل عاجزاً عن اقتحام حجُب الغيب والقطع فيما لا يدركه الحس البشري إلا أن الإسلام جعل النظر والتفكر أصل في الوصول إلى اليقينيات الكبرى وسخر وعَنَّفَ أولئك الذين يتبعون أنماط وقوالب جاهزة موروثة عن الآباء الأولين.كما أن من مظاهر (الإسلام الشعبي) احتكار الصواب وتملك الحقيقة وتحويل الإيمان والكفر إلى سيوف تسل على رقاب المخالفين بطرق لا تخلو أحياناً من نفعيه (براغماتيه). ولقد دفع ذلك إلى ظهور نوع غريب من الكهنوت في الإسلام وهو الدين الذي حارب الكهنوت وانتقد بشده احتكار الكهنة لكلمة الله حيث حُصِر العلم والقدرة على الاستنباط في فئة خاصة من الناس تسمى رجال الدين أو في أبناء منطقة أو طائفة أو نسب. وهذا الكلام لا يعني أننا ندعو إلى أن يتقحم الناس أجمعين حياض الشريعة لغرض الاجتهاد والفتوى بدون تأهيل أو قدره أو أن نقفز على حقيقة اختلاف القدرات الفطرية الذهنية لدى الناس لكننا نركز هنا على أن القرآن لم يكن رسالة للنخبة فقط بل للناس أجمعين وكل من تمكن من أدوات الفهم الصحيح للنص واتبع المنهج العلمي الصحيح في تفسيره صار من أهل العلم به.وكما هو ظاهر بين فإن هذا الفهم الشعبي للإسلام يشكل عقبة كأداء أمام مشاريع النهضة وأولها المشروع الإسلامي الحديث نفسه الذي يعتمد الإسلام العلمي الحضاري كقاعدة عريضة وصلبه للانطلاق والتحرك. وسيبقى نجاح هذه المشاريع رهن بقدرتها على تغيير هذا الفهم الشعبي الذي ساهمت في إيجاده ظروف كثيرة سياسيه واقتصادية وأزمات أبداعية فكريه واستبداله بالفهم الأصلي الصحيح للإسلام والمبنية على أصول علمية مرنه تقبل التجديد والتحديث وتوفر البيئة المناسبة له. إذاً يا ساده الخطوة الأولى التي يجب علينا تنفيذها فوراً هي سحب جميع نسخ (الإسلام الشعبي) من العقول!!.

الأربعاء، ١ أغسطس ٢٠٠٧

المياه

فضيحه كبرى لشركات المياه المعدنيه


فى فضيحه كبرى وعملية نصب على الشعب المصرى اللى مش عارف يلاقيها منين ولا منين

تم اكتشاف خداع شركات المياه المعدنيه للمصريين

فشركة بيبسى التى تنتج مياه اكوا فينا والتى تضع صوره على زجاجاتها لمياه تنبع من جبال بعيده ليست هذه الصوره هى مصدر مياه اكوافينا وايضا ليست صوره اخرى لمياه تنبع من باطن الارض كما يعتقد الكثيرين وانما مصدر مياه اكوا فينا هى حنفيه المياه !!!! هل يصدق احد ان النصب يصل الى هذه الدرجه يقومون بتعبئة ماء الحنفيه ويبيعونه على انه مياه معدنيه ويضعون صور على الزجاجات يوهمون بها الشعب انهم يشربون مياه معدنيه نقيه

وبكل بجاحه وبعد اكتشاف الحقيقه تصرح شركة بيبسى انها ستوضح قريبا على زجاجتها ان مصدر المياه هو مياه الحنفيه فأين يذهب حق هذا الشعب ومن اين يحاسب هؤلاء

ثم بعد اكتشاف مصدر مياه اكوافينا التابعه لبيبسى توالت المفاجأت فأعلنت شركة نستلى التى تنتج هى الاخرى الماء على موقعها على الانترنت ان مصدر مياهها هو مصدر عام اى ايضا مياه الحنفيه ولكنه مصفى ههههههههههههههههههههه بيصفوا الماء وبيبيعوا على انه مياه معدنيه !!!!! ورغم تلك البجاحه حتى لم يعتذروا بل يدافعون عن انفسهم بأنهم يصفون الماء لم يحاسبهم احد ومازالت منتجاتهم بالاسواق ومازالت المصانع تنتج

ثم المفاجأه الكبرى وهى اكتشاف ايضا ان شركة كوكاكولا والتى تنتج مياه داسانى هى ايضا مياه حنفيه

وقد اكتشف هذا مجموعة تطلق على نفسها اسم "المسائلة الدولية المشتركة

Corporate Accountability International،

وقد اتهمت تلك المجموعه هذه الشركات بخداع الناس وانهم جمعوا اكثر من11 مليار دولار جمله المبيعات فى عام2006

وذلك نتيجه نصبهم على الناس

دلوقتى بس عرفت ليه فى ازمة مياه فى مصر

لانهم بيسرقوها وبيعبوها وبيبعوها على انها مياه معدنيه

الثلاثاء، ٣١ يوليو ٢٠٠٧

حسنى مبارك

لعنه الله على الظالميين

رغم ان عمره زاد عن الثمانون ورغم ان كل انسان يتوقع خبر موته بفارغ الصبر فى اى وقت الا انه لا زال مصرا على تمسكه بمطامع الحياه وينسى اخرته

مازال مصرا على على تعذيب معارضيه وقتلهم والتمثيل بهم

مازال مصرا على زياده معاصيه ودخوله جهنم عن جداره خالدا فيها بإذن الله

اليوم ورغم ان كل التقارير تشير الى ان حالة ايمن نور خطيره وقد تؤدى الظروف المتواجد بها من اهمال رعايته الصحيه وتعذيبه جسديا ونفسيا الى موته المفاجىء

اصدر قاضى السلطان رئيس محكمة القضاء الادارى بالقاهره حكما ظالما برفض الافراج الصحى عن ايمن نور متعللا ان حالته ليست خطيره على الرغم من كل التقارير المقدمه التى تثبت حالته

وكان هذا القاضى فى وقت سابق قد ربط دعوى اخرى وهى لاحد المساجين الجنائيين والذى يعانى من شلل رباعى ويدعى احمد مظلوم بدعوى الافراج الصحى عن ايمن نور وقرر ان الحكم سيكون فى الاثنين فى وقت واحد

وعكس كل توقعات اعضاء حزب الغد ومناصرى ايمن نور ومناصرى الحريه وحقوق الانسان من تفائلهم نتيجه هذا الربط معليلين انه بذلك سيفرج عن الاثنين لحالتهم الصحيه السيئه

الا انه اصابنى بالاحباط واليأس منذ البدايه فلم اشهد مثل ماحدث ابدا فى المحاكم على مدار سبع سنوات ونصف قضيتهم اعمل محاميا

كيف لقاضى ان يربط الحكم فى دعوتين مختلفتين الخصوم والوقائع لبعضهما وقد يؤجل الحكم فى احداها حتى يحكم فى الاثنين فى جلسه واحده رغم حالة الاستعجال التى تتصف بها الدعوتان معللا ذلك بأن ايمن نور مثله مثل احمد مظلوم وهذا شىء جيد ولكنه لا يمكن ان يكون سببا لربط الحكم فى الافراج الصحى عنه بدعوى اخرى فلنفرض انه لا يوجد اصلا دعوى اخرى فماذا كان سيفعل سيادة المستشار هذا الربط بين الدعوتين كما توقعت منذ ان اعلن لسانه بهذا ان الحكم سيكون برفض طلبات ايمن نور والحكم بالافراج الصحى عن احمد مظلوم ثم بعد ذلك يخرج علينا قائلا الدعوتان لهما نفس الظروف ولكنى ارى ان حالة ايمن نور ليست خطيره بينما احمد مظلوم حالته تستدعى الافراج عنه لذلك ارفض طلب ايمن نور واحكم بالافراج عن احمد مظلوم وهذا هو تطبيق العدل

هيهات سياده المستشار لقد انكشفت خدعتك منذ ان نطق لسانك بهذا الربط بين الدعوتين وكنت تعتقد ان لعبتك الدنيئه سوف تمر علينا ونهلل لعدلك ولكننا منذ البدايه نعرف انك بهذا الربط تبغى الظلم

تحكم برفض طلب ايمن وتحكم بقبول الاخر ثم تقول لقد طبقت العدل من يستحق حكمت لصالحه ومن لا يستحق رفض طلبه


ولكنك تعلم تماما ان الاثنان يستحقوا

وتعلم تماما انك قاضى ظالم

وتعلم تمام ان مصيرك جهنم وبئس المصير كما وعد رسول الله امثالك ممن يعرفون الحق ويحكمون بالباطل

فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم قاضى فى الجنه وقاضيان فى النار قالوا من هم يا رسول الله

قال قاضى فى الجنه علم الحق فحكم به

وقاضيان فى النار قاضى عرف الحق ولم يحكم به و قاضى لم يعرف الحق وحكم

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

وهنيئا لك بجهنم ايها الظالم

الأحد، ٢٩ يوليو ٢٠٠٧

الحرب النوويه

ماذا لو قامت الحرب
منذ ما يقرب من ربع قرن وضع سؤال جوهرى لعله سؤال القرن العشرين امام مؤتمر يضم اكثر من مائه عالم تخصصوا فى علوم الطبيعه والاحياء والارصاد كان السؤال يقول - ماذا يمكن ان يحدث للعالم لو وقعت حرب نوويه ؟
وضع السؤال أمام مؤتمر عقد فى واشنطن واصدر تقريرا سماه العالم بعد الحرب النوويه
وقد رسم هذا التقرير صوره مفزعه لما سيحدث اذا قامت حرب نوويه قال التقرير ان الف مليون شخص سيموتون فور وقوع حرب نوويه يستخدم فيها نصف المخزون من الاسلحه النوويه
وهذا العدد هو ربع سكان العالم قال التقرير ان الف مليون شخص سيموتون موتا بطيئا نتيجه لعذاب الحروق
وهذا العدد هو الربع الثانى لسكان العالم
اذا كان نصف سكان العالم سيهلكون فى الحرب النوويه القادمه فماذا ينتظر النصف الذى نجا ؟
ان النصف الباقى مهدد بالهلاك هو الاخر لا بسبب الحرائق وانما بسبب اخر سيكون الهواء مشبعا بثانى اكسيد الكربون وغاز السيانيد السام وسوف تتساقط امطار ملوثه بالاشعاعا النووى فى كل مكان فتصيب الاحياء بالسرطان والعقم وسوف تتلف طبقة الاوزون المحيطه بهواء الكره الارضيه وسوف تؤدى الانفجارات الى تصاعد سحابه من الهباب الاسود يقدر وزنها ب200مليون طن الى ارتفاع ثلاثة اميال فوق سطح الارض وسوف تمتص هذه السحابه95% من ضوء الشمس فتغرق الارض فى ظلام دامس وسوف يترتب على ذلك توقف عملية التمثيل الضوئى اللازمه لنمو النبات
والمحاصيل
منقول

السبت، ٢٨ يوليو ٢٠٠٧

جميله اسماعيل

رسالة جميله اسماعيل زوجة ايمن نور ونائب رئيس حزب الغد لشئون الاعلام
عاجل- من بين مئات الالاف من السجناء منعت ادارة السجون اليوم ايمن نور من زيارة اسرته ومحاميه ورئيس حزب الغد ومسؤولة لجنة التثقيف رغم استحقاقه زياره استثنائيه مقرره لكافة المساجين بمناسبة ثورة يوليو - وقد اعلن ايمن نور اضرابه عن الطعام بينما اعتصم احمد فايق واسراء احمد وجميله اسماعيل داخل السجن احتجاجا على حرمانهم من حق الزياره وقام رئيس حزب الغد ايهاب الخولى بتقديم بلاغ للنائب العام المساعد برقم 1632عرائض- وتم فض الاعتصام بعد الخامسه بعد تهديد ادارة السجن باستخدام القوه - ويمثل نور صباح غد الاربعاء امام استئناف باب الخلق

الخميس، ٢٦ يوليو ٢٠٠٧

الاسلام

فلنقتدى برسول الله صلى الله عليه وسلم فالرسول صلى الله عليه وسلم من صفاته التفاؤل، وكان يحب الفأل ويكره التشاؤم، ففي الحديث الصحيح عن أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ( لا عدوى ولا طيرة، ويعجبني الفأل الصالح: الكلمة الحسنة ) متفق هي التشاؤم
وإذا تتبعنا مواقفه صلى الله عليه وسلم في جميع أحواله، فسوف نجدها مليئة بالتفاؤل والرجاء وحسن الظن بالله، بعيدة عن التشاؤم الذي لا يأتي بخير أبدا.
فمن تلك المواقف ما حصل له ولصاحبه أبي بكر رضي الله عنه وهما في طريق الهجرة، وقد طاردهما سراقة، فيقول الرسول صلى الله عليه وسلم مخاطباً صاحبه وهو في حال ملؤها التفاؤل والثقة بالله : لا تحزن إن الله معن
ومنها تفاؤله صلى الله عليه وسلم عند حفر الخندق حول المدينة، وذكره لمدائن كسرى وقيصر والحبشة، والتبشير بفتحها وسيادة المسلمين عليها فقد كان المسلمون محاصرون وقتها بالمدينه والرسول لا يتفائل بالنصر فقط بل ايضا الى ما ابعد من ذلك بمدائن كسرى وقيصر والحبشه
التفاؤل هو صانع النجاح

السبت، ٢١ يوليو ٢٠٠٧

مريم عليها السلام

هل أخطأ القرآن فى اسم والد مريم ام عيسى عليه السلام

التحريم" (12): "ومريمَ ابنةَ عِمْرَان التى أَحْصَنَتْ فرجَها فنفخْنا فيه من روحنا، وصدَّقّتْ بكلمات ربها وكُتُبه، وكانت من القانتين
سورة "مريم" (27- 28): "فأتت به قومها تحمله، قالوا: يا مريم، لقد جئتِ شيئًا فَرِيًّا* يا أختَ هارون، ما كان أبوكِ امرأَ سَوْءٍ، وما كانت أمّكِ بغيًّا

يستفسر البعض ويتسائل كيف تكون مريم ام المسيح ابنه لعمران والد موسى وهارون رغم ان الفارق الزمنى بين موسى وهارون والمسيح الف وخمسمائة عام ؟
هل صحيح اخطأ القرأن كما يقولون ؟ انتظرونا قريبا
ادعاءات المكذبون
اتهم البعض القرأن الكريم بالخطأ فى سرده الاحداث التاريخيه منها ذكره عن مريم أم عيسى عليهما السلام إنها بنت عمران وأخت هارون قد أخطأ خطأ فاحشا لا يغتفر، إذ إن عمران هو أبو موسى وهارون لا أبو مريم، التى أخطأ القرآن فى إيراد نسبها فجعلها ابنة لعمران هذا، ثم أكد هذا الخطأ بقوله أيضا إنها أخت هارون، أى أنها أخت هارون وموسى معا ما داما أخوين، وبنت عمران أبيهما، مع أن مريم التى هى أخت هارون وموسى وبنت عمران ليست هى مريم أم المسيح عليه السلام، بل هى مريم النبية التى كانت أختا لهارون وموسى حقيقةً لا وهمًا، وهذه "المريم" الأخرى تسبق فى الوجود مريم أم المسيح بنحو ألف وخمسمائة عام ومن اكثر من يرددون هذه الاادعاءات صموئيل عبد المسيح وزكريا بطرس واحد الكتب التى صدرت بالنمسا بعنوان هل القرأن معصوم ويقولون خلط القرآن أبا موسى بأبي مريم، فقال إنّ عمران أبا موسى وهارون هو أبو مريم التي حملت الكلمة الإلهية. ومما يؤيّد خطأه هذا قوله في سورة مريم: " يا أخت هارون" (28)، مع أن بين موسى والمسيح نحو 1500 سنة
ويحتجون بأن إنجيل لوقا ذكر أنها بنت هالى ( لوقا 3: 23) وان الفتره الزمنيه بين مريم وبين موسى 1500 عام الرد على ادعاءاتهم
اولا احتجاجهم بان الانجيل نص على ان مريم بنت هالى هو خطأ من الاساس فلن نقول انهم يحتجون بالانجيل امام القرأن ويعتبرون الانجيل معصوما فى حين لا نعرف اى انجيل بالضبط يحتجون به فيوجد اكثر من انجيل وبين نسخ الانجيل اختلافات كبيره فى المده الزمنيه بين الاحداث والعصور فلماذا لم يبحثوا اولا فى توحيد الانجيل ثم بعد ذلك يحتجون به على القرأن
ولنترك هذا ونقول ان النص الذى فى الانجيل ويحتجون به لم ينسب مريم قط وهو: " ولما ابتدأ يسوع كان له نحو ثلاثين سنة. وهو على ما كان يُظن ابن يوسف بن هالى بن متثات بن لاوى بن ملكى بن ينّا بن يوسف " إلى أن أوصل نسبه إلى " ناثان بن داود " عليه السلام. وهذا النص لا يدل على أنه نسب مريم كما قالوا، وإنما يدل على أنه نسب المسيح !!!!!!!
وبهذه المناسبه وبعيد عن الموضوع ما نعتبره اصلا ورد خطأ فى الانجيل هو نسب المسيح الى يوسف بن هالى وايضا الانجيل نفسه ذكر عن المسيح وليس القرأن فقط الذى ذكر هذا ان المسيح لا اب له فكيف يقول الانجيل فى نص انه ابن يوسف بن هالى ويقول فى نص اخر ان المسيح لا اب له !!!!!!!! فضلا عن انه قبل ذكر نسب المسيح فى الانجيل عبارة على سبيل الظن فكيف يكون انجيلا منزلا من عند الله ويقال على سبيل الظن فهل الله لا يعلم الحقيقه !!!!!!!!!!
== اما عن ما ورد بالقرأن الكريم من تسمية مريم ( مريم ابنة عمران ) اى انها تنتمى من بعيد الى عمران والد موسى وهارون وعندما ذكرا يا اخت هارون اى انها اخته من نفس الاب وهو عمران
وقد رد احد المواقع الانجليزيه على هذا بأن القرأن لو اراد نسبها الى الجد البعيد لكان ذكر هذا فى مواقع اخرى لشخصيات اخرى ولكن لا يوجد اى مثال نسب فيه القرأن شخصا الى جده البعيد

وهذا الرد بالطبع خاطىء فقد نسب القرأن الكريم العديد لاجدادهم البعيدين بقول بلفظ الاب مثل جاء فى كلام أبناء يعقوب فى ردّهم على أبيهم وهو على فراش الموت: "نعبد إلهَك وإلهَ آبائك: إبراهيمَ وإسماعيلَ وإسحاقَ" (البقرة/ 133)، فجعلوا كُلاًّ من إبراهيم وإسماعيل وإسحاق أبا ليعقوب، رغم أنه لم يكن له بطبيعة الحال إلا أب واحد هو إسحاق . اما ابراهيم فهو جده واسماعيل عمه . وفى الآية 38 من سورة "يوسف" أيضا يعلن هذا يوسف عليه السلام وهو فى السجن عن عقيدته قائلا: "واتبعتُ ملّة آبائى: إبراهيم وإسحاق ويعقوب فى حين ان يوسف اباه فقط يعقوب وابراهيم عليه السلام هو جده البعيد واسحاق جده المباشر وفى الآية 78 من سورة "الحج" يخاطب الله سبحانه المسلمين واصفًا إبراهيم عليه السلام بــ"أبيكم إبراهيم فضلا عن ان كل البشر هو ابناء ادم وحواء فى حين ان ادم وحواء لم ينجبا ال قابيل وهابيل وعددا اخر من الاولاد سواهما وبهذا يكون قول مريم ابنة عمران هو قول متناسق مع روايات القرأن الكريم فى سرده لبعض القصص الاخرى وان عمران هو الجد البعيد لمريم والقرأن لم يخطىء عندما ذكر هذا ولكن من ارادوا اثبات خطأ القرأن اثبتوا بدون قصد خطأ الانجديل خاصه عندما نص على نسب المسيح لاب وهو يوسف بن هالى فى حين ان المسيح ليس له اب وايضا ذكره هذا على سبيل الظن ولا نعتقد ان كتابا منزلا من عند الله يرد فيه الاحاداث على سبيل الظن فالله يعلم كل شىء وما تخفى الصدور
تمت الاستعانه بمؤلف الاستاذ ابراهيم عوض واحمد سعد الدين

الجمعة، ٢٠ يوليو ٢٠٠٧

بإذن الله تم افتتاح المدونه واتمنى انها تعجبك ان شاء الله